Header afbeelding
Krooneveldweg 10 4332 BL Middelburg Tel:0118 626 659 Spoed 0118 626 659 -> toets 1

Spreekuur

Van maandag tot en met vrijdag is er een spreekuur op afspraak.

U kunt (bij voorkeur voor 10.00 uur) bellen om een afspraak te maken. Meestal kunt u dezelfde dag nog terecht. U helpt de assistente door de gesprekken zo kort mogelijk te houden.

Een afsprssk is bedoeld voor één vraag/klacht en duurt tien minuten. Als u denkt meer tijd nodig te hebben, vragen we u dringend om een dubbele afspraak te maken (20 minuten). Meer tijd reserveren voorkomt voor anderen onnodig lange wachttijden.
De assistente kan in verband met de planning van het spreekuur vragen naar de reden van uw bezoek aan de huisarts.
U kunt uw voorkeur voor één van de artsen aangeven bij de assistente.

U kunt ook een afspraak maken via onze website. Wij hebben een aantal spreekuur tijdseenheden per dag hiervoor gereserveerd. Mocht uw vraag/klacht eerder aandacht nodig hebben dan de digitaal beschikbare plaatsen, neem dan contact op met de assistente om via de telefoon een afspraak te maken.

 

Telefonisch spreekuur

Elke dag heeft de huisarts een telefonisch spreekuur. U kunt ‘s ochtends de assistente bellen om een telefonisch afspraak aan te vragen. Zij spreekt met u af wanneer de huisarts u kan terugbellen. In de praktijk blijkt het moeilijk hiervoor echt een vaste terugbelmoment te hanteren en zal de dokter tussen bepaalde tijdstippen contact met u leggen. Let op! De huisarts belt u anoniem terug, houdt hier rekening mee.

 

Huisbezoek

Mocht u niet in staat zijn om op het spreekuur te komen, dan kan de huisarts ook naar u toekomen. U kunt het beste vroeg in de ochtend bellen om een huisbezoek aan te vragen. De huisbezoeken worden zo veel mogelijk aan het begin van de middag afgelegd. Omdat er in de praktijk betere onderzoeks- en behandelmogelijkheden zijn, is het – indien mogelijk – altijd beter om naar de praktijk te komen.

 

Uitslagen

Voor bloeduitslagen, röntgen- of ander onderzoek moet u zelf naar de praktijk bellen. U kunt de praktijk hiervoor de gehele dag bellen. Wanneer u 16 jaar of ouder bent, dient u zelf te bellen voor de uitslag.

 

Stikstof

Al jaren wordt er binnen de huisartsenpraktijk gewerkt met stikstof om wratten, goedaardige huidtumoren en voorstadia van huidkanker te behandelen. De behandeling vindt plaats door de huisarts of assistente, afhankelijk van de aard van de wrat of plek.

Voor “klassieke” hand- en voet wratten kan u, na telefonisch contact, bij de assistente terecht.

Gedurende de vakantieperiodes vragen wij u vooraf te bellen voor het behandelen van wratten zodat de assistente hierbij rekening kan houden met de planning. Voor andere plekjes is eerst een afspraak op het spreekuur van de huisarts nodig, om diagnose en juiste behandeling te bespreken.

Voor meer informatie over een behandeling met stikstof, kunt u de website van thuisarts.nl bekijken. https://www.thuisarts.nl/wratten/hoe-gaat-behandeling-van-wrat-met-stikstof-0

 

Assistente spreekuur

De doktersassistente is het eerste aanspreekpunt binnen de huisartsenpraktijk. Zij verricht verscheidene taken binnen de praktijk.  Ze beantwoordt de telefoon, legt afspraken voor het spreekuur vast, zorgt voor herha­alrecepten en doet een aantal medische verrichtingen en onderzoeken. Voor veel voorkomende vragen/klachten geeft ze telefonisch advies. Bij twijfel zal ze altijd één van de huisartsen raadplegen.

De onderzoeken en medische handelingen die de assistente kan uitvoeren zijn:

  • Bloeddrukmeting
  • Onderzoek bloed op glucose
  • Urine onderzoek
  • Injecties
  • Oren uitspuiten
  • Wratten behandeling met vloeibare stikstof
  • Verbinden van wonden
  • Verwijderen van hechtingen
  • Electrocardiogram (“hartfilmpje”)
  • Holter

 

5 minuten spreekuur

Speciaal voor korte klachten (zoals bijvoorbeeld oorpijn, keelpijn of moedervlek beoordelen) houden wij vier keer per week een 5 minuten spreekuur.

Let op, dit spreekuur is echt alleen voor kleine kwalen en u kunt maar 1 klacht bespreken. Het spreekuur vindt ook staand plaats.

Ook houdt dit voor u in dat de doktersassistente aan de telefoon meer zal uitvragen naar uw klacht om, naast de urgentie te bepalen, goed te kunnen bepalen welk type spreekuur het beste bij uw klacht past.

 

Spreekuur ondersteuner huisarts (SOH)

Als patiënt kunt u terecht bij onze assistente voor kleine klachten als bijvoorbeeld keelpijn, een verzwikte enkel of een tekenbeet. De assistente kan u zelfstandig helpen en heeft hiervoor een opleiding afgerond.

 

Spreekuur POH Somatiek

De praktijkondersteuner somatiek begeleidt mensen met chronische aandoeningen als hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, diabetes, astma en COPD. Ook kunt u bij haar terecht voor informatie over en behandeling van stoppen met roken. U wordt in principe via de huisarts verwezen naar het spreekuur van de POH-S. Zij zorgt voor regelmatige controles en juiste passende voorlichting. Al deze behandelingen worden uitgevoerd in samenwerking met en onder verantwoordelijkheid van de huisarts.

 

Spreekuur POH Ouderenzorg

De praktijkondersteuner ouderenzorg ondersteunt de huisarts in de eerstelijns ouderenzorg. Tijdens het spreekuur van de praktijkondersteuner hoort zij graag hoe het met u gaat. Wanneer er iets niet goed gaat, kijkt zij samen met u naar het probleem om erger te voorkomen. Doel is om kwetsbare ouderen zolang mogelijk veilig thuis te laten wonen. Al deze behandelingen worden uitgevoerd in samenwerking met en onder de verantwoordelijkheid van de huisarts. U wordt in principe via de huisarts bij de POH ouderenzorg onder de aandacht gebracht.

 

Spreekuur POH GGZ

De huisarts kan u verwijzen naar de praktijkondersteuner geestelijke gezondheidszorg (POH GGZ) wanneer u klachten van psychische of psychosociale aard heeft, bijvoorbeeld op gebied van werk, relaties of andere aspecten van uw leven. De focus ligt op ondersteuning, begeleiding, kortdurende behandeling. Zo nodig kan na overleg met de huisarts doorverwezen worden naar basis of specialistische GGZ.De praktijkondersteuner werkt in de vertrouwde omgeving van de huisartsenpraktijk, en bespreekt regelmatig met de huisarts hoe het gaat.

 

No show

Waarom een ‘no-show’ tarief?

Helaas constateren wij dat het aantal patiënten dat niet komt op een gemaakte afspraak bij huisarts, assistente of praktijkondersteuner de laatste jaren is toegenomen.

Met ingang van 1 juli 2023 hebben wij, op advies van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), een ‘no-show’ tarief ingevoerd.

Het aantal patiënten dat een afspraak voor het spreekuur van de huisarts wil maken neemt nog steeds toe. In de tijd die bij uw huisarts voor u gereserveerd stond had uw huisarts ook een andere patiënt kunnen helpen. Uw huisarts wil de wachttijd voor een afspraak zo kort mogelijk houden, immers u wilt ook met uw medische klacht zo snel mogelijk geholpen worden. U kunt hieraan meewerken door op tijd uw afspraak telefonisch af te zeggen.

Kunt u niet op uw afspraak komen?

Meldt dit dan tot uiterlijk 24 uur van tevoren (maandag t/m vrijdag) telefonisch via 0118-626659 bij de assistente. De afspraak wordt uit onze agenda verwijderd, wij kunnen een andere patiënt helpen en u kunt vaak direct een nieuwe afspraak bij ons maken. Er wordt dan natuurlijk géén ‘no-show’ tarief berekend.

Hoogte van het ‘no-show’ tarief

Het tarief welke wij hanteren is €30,-. Ongeacht of dit een dubbel of enkel consult is bij de huisarts of POH.

Let op: de ‘no-show’-factuur wordt niet door de zorgverzekeraar vergoed.